تهیه کننده فیلم های سینمایی «باد به دستان» و «فرزند صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: اولین اقدامی که می تواند بنیاد سینمایی فارابی را نجات بخشد و احیاء کند استفاده از مدیران مجرب و با دانش است. این اتفاق به آن معنا نیست که نباید در این بنیاد جوانگرایی وجود داشته باشد چرا که از ضروریات جامعه پویا این است که جوانان با تکیه بر تجریبات پیشکسوتان و مجربان کار کنند و چراغ راهشان افراد مجرب و باتجربه و توانمندی باشند که آزموده شده اند اما به هر جهت وضعیت سینما و فرهنگ بسیار خاص است و نمی شود مدیریت نهادی مانند فارابی را به دست هر فردی سپرد.
وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی یک امیدهایی برای جامعه نه فقط در عرصه فرهنگ بلکه در عرصه های گوناگون اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی خارجی و... به وجود آمد و انتظار می رود این مسیر ادامه پیدا کند. در واقع آنچه این روزها مهم است این است که ما یک بازگشتی به دوره ارتجاعی قبل دولت شهید رئیسی نداشته باشیم.
شرف الدین تأکید کرد: امیدواریم این مسأله و موضوع مورد توجه مدیران و مخصوصاً رئیس جمهور محترم قرار بگیرد و قرار نباشد بنیان فرهنگی جامعه زیر و رو شود. بنیاد سینمایی فارابی باید به صورت معقول و شایسته و درخور یک جامعه انقلابی مدیریت شود. سینمای ما زمانی سینمای پیشرویی بوده که توانسته در دنیا جایگاهی برای خود کسب کند و حتی در مفاهیم انسانی تأثیرگذار باشد به خصوص در حوزه مقاومت و دفاع مقدس اتفاقاتی افتاد و آثاری تولید شد که نوع نگاه سلطه جویی غرب را به چالش کشید و در واقع مفاهیم فرهنگی دینی و فرهنگی خودمان را به عرصه اجتماعی آورد مثل موضوع شهادت، مقاومت، ایستادگی در مقابل باطل، حق طلبی و حق جویی، این ها مفاهیمی بودند که سینمای انقلاب و دفاع مقدس که برگرفته از مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس خودمان بود توانست ارائه دهد و انتظار داریم این مفاهیم به روز باشد و سینمای داستانی بر اساس این مفاهیم جلو برود.
این سینماگر با تأکید بر اینکه بنیاد سینمایی فارابی تنها باید به مفاهیم و نظریه های انقلاب اسلامی توجه کند خاطرنشان کرد: ما هر جا به فرهنگ ملی و دینی خودمان پرداختیم سینمای مان پر بار و مثبت شده و نتیجه داده و مورد استقبال قرار گرفته و هر جا از این مفاهیم فاصله گرفتیم فرهنگ مان دچار پوچی و سترون شده و نتوانسته جایگاهی برای خودش کسب کند.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «پرنده باز کوچک» و «سه و نیم» متذکر شد: باید ببینیم فارابی قرار است یک پایگاه تولید فیلم های بدون مخاطب باشد یا قرار است تحولی در آن به وجود آید و تغییر استراتژیک در مدیریت و مسیر و رویکرد خودش به وجود آورد؟ باید ببینیم چه خط مشی و نظریه ای را برای این نهاد در نظر داریم؟ امروز فارابی فقط به عنوان یک بنگاه تولیدی کفایت نمی کند.
وی افزود: نیاز نیست که فارابی وارد مسأله تولید آثار سینمایی شود مگر اینکه آن تولید با عنوان یک نمونه آزمایشگاهی و به عنوان نمونه تجربی مورد تکثیر قرار بگیرد و بتواند سینما را به آن سمت هدایت کند.
شرف الدین متذکر شد: جای دین و انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت اسلامی امروزه در سینمای ما بسیار خالی است. جای نظریه های فلسفی در سینمای مان خالی است. چالش های نوین اعتقادی و سیاسی و فرهنگی باید در فارابی بررسی شود. باید مکانی برای تضارب آرای فلسفی قرار گیرد.
این تهیه کننده سینما تصریح کرد: مسئولان فارابی نباید به فکر آمار و بیلان باشند. ما بیش از اینکه به حجم تولید نیازمند باشیم نیازمند آن هستیم که این نهاد سینمایی بتواند سینمای کشور را هدایت و حمایت کند. این نهاد سینمایی روزگاری کار خود را با این هدف آغاز کرد و باید مجدداً هدایت و حمایت را سرلوحه کار خود قرار دهد و صرفاً با نگاه به انقلاب اسلامی جلو برود.
شرف الدین در خاتمه این گفتگو با طرح این مسأله که باعث تأسف است که برخی مواقع تولیدات این بنیاد بر اساس مفاهیم سکولاریستی بوده گفت: متأسفانه در مقاطعی این نهاد دچار افراط و تفریط هایی شد. این ها به جامعه و سینما و نظریه انقلاب اسلامی آسیب زد. به تقابل با نظریه انقلاب اسلامی پرداخت.
ارسال نظر